English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Dutch películas un link Russian templates google Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

dimarts, 13 de març del 2012

Tema 5. Docència virtual B-Learning.



     B-Learning és l'abreviatura de Blended Learning, terme anglès que en termes d'ensenyament virtual es tradueix com a "Formació Combinada" o "Ensenyament Mixt". Es tracta d'una modalitat semi presencial d'estudis que inclou tant formació no presencial (cursos on-line, coneguts genèricament com a e-learning ) com a formació presencial.
Dins d'aquesta disciplina trobem a quatre autors que defineixen B-Learning de forma diferent, la qual cosa no vol dir que totes les opinions no siguen vàlides. Aquestes són:
  • Coaten2003, combina l’ensenyament cara a cara amb l’ensenyament virtual. Aquest ensenyament és més clàssic.
  • Brodsky2003, segons aquest autor és la suma de les classes magistrals amb exercicis, estudis de vídeo i àudio juntament amb tutories i assessorament.
  • Brennan2004, aquest autor ho defineix com una combinació de tots els recursos TIC per a resoldre qualsevol problema. Aquesta definició es més empresarial que educativa.
  • Amar 2007, les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d'assumir responsabilitats otorgades pel model presencial i pel model tradicional.
Aspectes importants d'un sistema B-Learning.
     No existeix una formula única per a aconseguir una solució de B-Learning apropiada, s'han de considerar molts factors com els objectius d'aprenentatge, l'audiència, els requeriments tècnics, etc. abans de seleccionar els models a usar. 
  • Cal incloure en l'aprenentatge, les propietats de l'espai virtual. S'ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats, és a dir, el professor en tot moment ha de fer de filtre.
  • La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals.
  • No s'aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats etc.
  • Les tutories apareixen com una possibilitat d'ajuda tant en l'ensenyament presencial com a distància.
  • Permet la formació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat i coneixement de la societat.
Models de E-Learning.
     En ambients de b-learning el model pedagògic ha de tenir en compte certs elements que enfortisquen els coneixements previs dels alumnes. Amb els coneixements i aptituds dels estudiants i docents es poden crear ambients b- learning basats en les habilitats, competències i capacitats.
Per a l'educació virtual i mixta existeixen tres models bàsics B-Learning:
  • Model basat en les habilitats. Aquest model de B-Learning es pot definir com una aproximació d'aprenentatge que combina aprenentatge al seu propi pas (WBT, documents, llibres) amb suport a l'aprenent per mitjà d'interaccions amb el facilitador a través d'email, fòrums de discussió, sessions presencials guiades per l'instructor entre altres tècniques. Per a desenvolupar habilitats i coneixements específics. El propòsit de l'aprenentatge al seu propi pas combinat amb suport del professor, és assegurar el compliment dels mòduls d'aprenentatge dissenyats perquè l'alumne els estudie al seu propi pas. A més el suport del professor –guia  ajuda al fet que l'aprenent no se senta sol i perda motivació en el procés.
  • Model basat en el comportament o actituds. El model de B-learning amb enfocament en actituds, es defineix com una aproximació d'aprenentatge en la qual es barreja o combinen esdeveniments d'aprenentatge, per mitjà de sessions presencials amb instructor en el saló de classes i laboratoris d'aprenentatge guiats per l'instructor, amb interaccions i discussions facilitades amb tecnologia, com a fòrum de discussió i aules virtuals, per a desenvolupar actituds i conductes específiques entre els aprenents.
  • Model basat en la capacitat o competències. Aquest model combina una varietat d'esdeveniments d'aprenentatge amb el suport de tutories, amb el propòsit de facilitar la transmissió del coneixement i desenvolupar competències per al millor acompliment. és a dir, aquest model se centra a cercar i transmetre aqueix coneixement tàcit a través de les tutories, basades en les relacions presencials (cara a cara) i en la tecnologia
B-Leraning vs Ensenyament presencial.
     Molt es parla sobre els avantatges i desavantatges que l'educació a distància representa en relació a la formació presencial. La majoria dels especialistes, en aquest sentit, coincideix que el principal avantatge de la modalitat virtual en relació a la presencial consisteix en la democratització de l'accés a els qui, d'una altra manera, no podrien iniciar o completar la seua formació. I personalment pense que és així.
En l'esquema següent podem comprovar el que aporta cada ensenyament a l'educació.


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada