English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Dutch películas un link Russian templates google Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

divendres, 16 de març del 2012

Tema 6. El procés d'integració i ús padagògic de les TIC en centres educatius.

     En l'actualitat les TICS han adquirit una rellevant importància en el procés ensenyament aprenentatge. S'han convertit en l'eix transversal de l'acció formativa a través del conjunt d'eines, suports i canals que faciliten els processos d'aprenentatge, considerant elements fonamentals com el “accés a la informació” i la “comunicació” en espai i temps.
Per aquest motiu és necessari conèixer les aportacions i investigacions que ocorren a través d'aquest model d'ensenyament en els centres escolars. I per açò, anem a parlar del “Projecte Medusa”, un Projecte d'Integració de les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) en els entorns escolars.

Aportació de les TIC als centres escolars.


Investigacions de les TIC en centres escolars.



Projecte Medusa.
     El “Projecte Medusa” va sorgir de dues iniciatives institucionals amb les quals es pretén orientar el desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries: d'una banda el «Pla per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries», on es va plantejar que l'educació era el pilar fonamental per a l'assoliment de tal propòsit, i per un altre el «Pacte Social per a l'Educació a Canàries» amb el qual es pretén millorar la qualitat del sistema educatiu.

Objectius de la investigació.
  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologies en els centres
  • Explorar els processos d'aprenentatge de l’alumnat que ocorren en situacions d’ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors, observant motivació, expectatives i actituds.
  • Identificar els problemes o dificultats més destacats que tenen lloc en relació a les TIC (utilització en l’aula).
Dimensions i técniques  de recollida de dades.



Resultats.

     Els resultats obtinguts són, en línies generals, similars a estudis realitzats en altres contextos internacionals. Les conclusions indiquen que les TIC incorporen alguns canvis organitzatius tant anivell de centre com d'aula, però no necessàriament innovació pedagògica en les pràctiques docents.

Així mateix la figura del professor coordinador TIC és un element catalitzador rellevant en el procés d'ús pedagògic de les tecnologies digitals en cada centre escolar.

Ací es mostren els resultats dins de cada àmbit:

Les TIC i l'organització escolar del centre
  • Importància de figura del coordinador TIC que en secundària moltes vegades és gent de tecnologia.
  • En Primària el coordinador TIC és un membre de l'equip directiu.
  • Problemes de funcionament de xarxa i equips obsolets. Analitzen diversos centres i s'adonen que no hi ha recursos necessaris ni infraestructures.

Les TIC i la pràctica d'ensenyament en l'aula.
  • El professorat no genera materials didàctics propis, a pesar que els centres disposen de webs informatives sobre el centre. S'adonen que el professor no genera materials propis sinó que es dedica a agafar i copiar d'internet.
  • Les TIC s'utilitzen com a complement a les activitats de les assignatures; l'alumnat treballarà de forma individual en els ordinadors. No es potencia el treball col·laboratiu.
  • Els professors utilitzen els recursos *CENICE i no els de medusa o propis.

 Les TIC i l'aprenentatge de l'alumnat
  • L'alumnat utilitza els ordinadors de forma autònoma.
  • Els alumnes estan més habituats a l'ús de les tecnologies que el professorat, solen preguntar els seus dubtes al company.
  • Alta motivació de l'alumnat, encara que el professorat està preocupat per la falta de recursos adaptables a les necessitats dels alumnes

 Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.
  • En els centres de secundària el professorat actua sense el coordinador TIC, mes autònoms i amb capacitat d'iniciativa
  • En secundària els recursos informàtics amb perspectiva innovadora són més utilitzats
  • La titulació del professorat influeix en la utilització TIC






1 comentari: