ExE Learning és un programa d'autoria per al
desenvolupament de continguts, és a dir, és una aplicació que permet la creació
de recursos didàctics en format digital. Està especialment dirigit a docents
que vulguin desenvolupar i publicar els seus continguts a través de la web.
L'avantatge del ExE Learning és que pots crear continguts
a través de la web a l’altura d'editors professionals com Dreamweaver o Frontpage,
amb l’avantatge de que és molt més senzill d'utilitzar. Açò fa que qualsevol professor
pugi enfrontar-se a aquest programa que té una corba d'aprenentatge molt menys
elevada que els editors professionals. A més, ExE Learning ens va a permetre
exportar el nostre treball no solament com una pàgina web sinó també en uns
altres com IMS i SCORMM el que ens permetrà si utilitzem entorns virtuals
d'aprenentatge com Dokeos o Moodle poder desenvolupar continguts interactius
per a ells.
Abans de començar i en primer lloc, hem de descarregar el
programa en el nostre ordinador. Per a açò, ens hem d'anar a la pàgina web www.exelearning.org.
En aquesta pàgina haurem d'anar a la secció DOWNLOADS i triar la millor opció
per al nostre sistema operatiu: Windows (Installer) és l'opció instal·lable del
programa, Windows (ready-to-run) és l'opció portable per a Windows, Mac OS (per
als usuaris d'un ordinador Apple) i Linux (tenim diverses opcions segons siga la
nostra distribució.
L’ENTORN
DE TREBALL.
Una vegada instal·lat el programa, el primer que hem de
fer és familiaritzar-nos amb les múltiples opcions i menús que ens ofereix.
- En el quadre groc, trobem el l'àrea de menú des d'on podrem realitzar l'operacions habituals d'obrir, guardar, eixir etc... És important fer-vos notar que per a eixir cal fer-ho expressament des del menú. No ens va a valdre amb pressionar X. Des d'aquesta zona també anem a poder seleccionar l'estil visual de les nostres presentacions i la configuració de l'idioma.
- En el quadre roig trobem la zona de el contorn, on anem a representar l'estructura que van a tenir els nostres continguts de forma jeràrquica.
- El queadre blau, representa la zona de iDevices que ens permetrà seleccionar i incloure el tipus de contingut més convenient per a la nostra activitat pedagògica.
- I per últim, el quadre verd que repersenta la zona d'edició, en la qual crearem i editarem els nostres continguts educatius.
CONTORN.
És una de les parts més importants del programa, ja que,
ens serveix per a estructurar el contingut del nostre tema. En aquesta zona
podem distingir tres subzones.
- La part superior des d'on podrem realitzar tres opcions. La d'agregar pàgina o node que ens afegirà un node fill al nivell que tinguem seleccionat (és molt important tenir en compte que només disposem d'un node arrel que normalment ens haurà de servir per a fixar la introducció al tema). L'opció d'eliminar que no permetrà eliminar el node seleccionat i l'opció de renombrar que ens permetrà posar el títol al node seleccionat.
- La zona de navegació en la qual podrem anar obrint els diferents nodes o seccions per a poder veure'ls i/o editar-los.
- La zona de reordenació des de la qual podrem promoure o descendir en la jerarquia a les diferents seccions que conformen el nostre tema.
IDEVICE.
Altra part important d’aquest programa, és el panell de
Idevice.
Què és un Idevice?. Doncs si traduïm literalment és un
“dispositiu”, però nosaltres ho anem a entendre com tot aquell element que anem
a poder afegir al nostre tema. Per a afegir un simplement haurem de fer clic
sobre el tipus de Idevice que volem treballar.
Activitat
|
Per a descriure una o diverses tasques a
desenvolupar per l'alumne.
|
Activitat d’espais
en blanc
|
Text
amb espais en blanc que l'alumne haurà d'emplenar amb la paraula correcta.
|
Activitat de
lectura
|
Tasca
de lectura amb recomanacions i retroalimentació per a l'alumne.
|
Applet de Java
|
Per
a la inclusió d'una petita aplicació escrita en java. Per exemple una
activitat realitzada amb JCLIC.
|
Artícul Wiki
|
Per
a incrustar articles de la wikipedia dins del nostre contingut educatiu.
|
Cas d’estudi
|
Narració
amb un missatge educatiu que s'usa per a presentar un situació real que
permeta a l'alumne aplicar la seua pròpia experiència
|
Examen Scorm
|
Exercici
amb preguntes amb valors ponderats de 0 a 100 que posseeixen una resposta
vàlida a triar entre vàries.
|
Galeria d’imatges
|
|
Imatge ampliada
|
|
Objectius
|
Quadre
de text per a descriure els objectius d'un tema.
|
Pre-coneixement
|
Quadre
de text per a descriure els coneixements previs que han de tenir els alumnes
per a afrontar amb garanties un tema.
|
Pregunta
Verdader-Fals
|
Pregunta
V/F. Permet informació de retroalimentació i suggeriments en una finestra
desplegable.
|
Pregunta
d’Elecció Múltiple
|
Pregunta
tipus test amb una única opció vàlida.
|
Pregunta
de Selecció Múltiple
|
Pregunta
tipus test amb diverses opcions vàlides.
|
RRS
|
Per
a incloure una subscripció de notícies RSS.
|
Reflexió
|
Per
a proposar una pregunta sobre la quin l'alumne ha de reflexionar podent
incloure informació de retroalimentació
|
Lloc
extern de la web
|
Per
a incloure un lloc web extern dins del nostre propi SCORM
|
Text
lliure
|
Aquest
és el iDevice bàsic ja ens va a permetre inserir imatges, arxius multimèdia i
text.
|
A continuació es mostra
un vídeo on amb els passos a seguir amb alguns dels punts més importants.
AVANTATGES I
DESAVANTATGES.
El
punt més fort d'aquesta eina d'autor és possiblement la facilitat que ofereix
per a la creació de material formatiu amb cert grau de complexitat. Conté
diferents iDevices, recursos educatius, que permeten crear exercicis i lliçons
amb diferents formats com poden ser preguntes de vertader-fals, Exàmens Scorm o
articles wiki entre molts altres.
Per
altra banda trobem que, no és l'eina d'autor més completa del mercat alhora que
té manques en el disseny i petits problemes de funcionament. I el seu
desenvolupament no ha evolucionat l'esperat en els últims anys (encara que
sembla que ara hi ha persones disposades a liderar-ho).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada