English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Dutch películas un link Russian templates google Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

diumenge, 6 de maig del 2012

TEMA 11. Eines de la Web 2.0: Blocs i Wikis


Blogs i wikis són sistemes de publicació molt populars en internet. Encara que comparteixen algunes semblances, són moltes les diferències a les quals cal parar esmentar abans de llançar-se a un o un altre sistema.
Tots dos són sistemes de publicació en xarxa i exponents de les propietats de lectoescriptura de la web 2.0. Tant els blocs com els wikis es poden obrir en servidors gratuïts i no necessiten programes d'escriptori específics per a la seua edició. En estar basats en aplicacions web, es pot escriure des de qualsevol ordinador, sempre que es dispose d'una connexió a internet.
No obstant açò, els blogs i els wikis són molt diferents en el seu disseny i gestió. A continuació, enumerem algunes dels seus elements més característics i diferenciadors:
Característiques d’un bloc.
    •     Espai web on el seu autor/és escriu/en cronològicament els posts.
    •    Els lectors poden deixar els seus comentaris.
    •    Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so, enllaços). S’editen on-line.
    •   Els articles(casdascun amb URL) es poden organitzar per categories i etiquetes (tags).
    •    Servidors Gratuïts: Blogger, Wordpress…
    •    Alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en altre Bloc (trackback, pingball)
    •    Oferixen sindicació/subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
    •    Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitats (Gadgets i Widgets).

Tipus de blocs.
-         Bloc de Centre.               - Bloc d’Aula.
-         Bloc de Professors.         - Blocs de Blocs.
-         Blocs de Pobles.             - Blocs de Recursos.
-         Blocs d’Alumnes.

Els blocs, solen estar oberts per autors individuals (encara que poden existir també blogs amb multiusuaris, cadascun registrat amb un perfil). Açò els atorga una forta empremta identitària que es reflecteix en el contingut dels seus articles i en les seues eleccions creatives. El propi mitjà es percep com a personal, tant per autors, com per lectors. De fet, fins i tot les pròpies plantilles dels gestors dels blocs porten per defecte una pàgina tipus «sobre» o «sobre l'autor» per a escriure una presentació a manera de contextualització. L'autoritat està, per tant, centralitzada.
L’estructura dels blocs tenen dos entorns ben diferenciats, la part privada, on solament pot entrar l'autor amb la seua contrasenya i on aquest pot fer qualsevol tipus de modificació; i la part pública, que és la que tothom pot veure.
Característiques de la wiki.

    •    Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral.
    •    Diverses persones /autores elaboren continguts de manera asíncrona.
    •    Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.
    •    Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.
Al contrari que en els blocs, en les Wikis, no hi ha zones privades com a tal, són sistemes oberts en els quals no és necessari crear-se un compte per a escriure i normalment tots els usuaris tenen el mateix grau de control, qualsevol pot escriure o esborrar el contingut elaborat per un altre (encara que es poden «protegir» pàgines, impedir l'edició de tercers, o simplement «vigilar» les seues modificacions). Si bé aquesta horitzontalitat és part de la filosofia dels wikis, pot haver-hi excepcions ja que és possible gestionar wikis amb diferents permisos, segons els usuaris editors que es vulguen definir.


Exemples de blocs i Wikis.
MODELS DE WIKIS:
MODELS DE BLOCS:


Ús didàctic de Blocs i Wikis

    •    Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors
    •    Fer brainstorning sobre un tema.
    •    Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
    •    On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball.
    •    Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor(RSS alumnes).
    •    Bloc personal del professor, orientat als seus col·legues.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada