Una de les activitats més corrents efectuades pels
alumnes en Internet és la cerca d'informació, sovint amb ajuda dels motors de
cerca com Google, Yahoo... No obstant açò, aquestes investigacions són
activitats difícils que prenen molt temps i que poden resultar frustrants si
els objectius no són reflectits clarament i explicats al principi.
WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten aquests obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les.
WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten aquests obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les.
En lloc de perdre hores a la recerca de la informació, els alumnes s'apropien,
interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els
assigna.
Investigar en la Web és senzill i de simple aplicació, ja que és fàcil de realitzar i permet que tant novençans com a experts en Internet participen. Investigant en la web s'incorpora als estudiants en tasques efectives, estimula a la col·laboració i discussió, i és de fàcil integració en el currículum escolar. El professor ha de suggerir un tema d'exploració i apuntar a alguns llocs de la Web on l'alumne ira a cercar la informació que necessita. A mesura que els docents van familiaritzant-se amb la web i els mecanismes de cerca, i aprenen a desenvolupar estratègies d'optimització de la seua saber a través de la comunicació, cerca i processament d'informació, passen a proposar els temes i els alumnes van a cercar solament les solucions. En l'últim estat de total autonomia, els estudiants poden proposar temes d'interès al professor que passa a triar entre ells el que siga més convenient per a l'aprenentatge personal i del grup.
Definició
de Webquest.
·
Una
forma d'utilitzar didàcticament internet.
·
Una
activitat de recerca d'informació de forma guiada.
·
L'activitat
se centra en l'ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en a recerca.
·
Els
alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
·
El
docent orienta tot el procés.
Tipus
de webquest.
Webquest a curt termini
·
És
l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o
diverses matèries.
·
Es
dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe.
Webquest a llarg termini
· Es
dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.
· Implica
major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació
amb una eina informàtica.
Consisteix en una versió de les WebQuests que es redueix
a sol tres passos: Escenari, Tasca i Producte. Poden ser construïdes per
docents experimentats en l'ús d'Internet en 3 o 4 hores i els estudiants les
realitzen completament en el transcurs d'una classe de 50 minuts. Poden ser
utilitzades per docents que no compten amb molt temps o que amb prou faenes
s'inicien en la creació i aplicació de les WebQuests. Són un punt d'inici lògic
per als professors que compten amb diferents nivells d'habilitat per a crear
ambients d'aprenentatge en línia. Els docents nous en el món de l'Internet
trobaran en les MiniQuests un model intuïtiu, realitzable i que per tant els
ajudarà a donar els seus primers passos en la construcció d'Activitats
d'Aprenentatge Basades en la xarxa.
MiniQuest
Consisteixen en una versió
reduïda de les WebQuests, en les quals només es consideren tres passos:
escenari, tasca i producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en
l'ús d'Internet en 3 o 4 hores i els alumnes les realitzen completament en el
transcurs d'una o dues classes com a màxim. Poden ser utilitzades per
professors que no compten amb molt temps o que amb prou faenes s'inicien en la
creació i aplicació de les WebQuests.
En aquest article en format pdf de
Eduteka pots ampliar informació sobre les MiniQuest.
Mapa conceptual, tipus de Webquest.
·
Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a
tot el grup.És a dir, proveeix a l'estudiant la informació bàsica, ho
orienta sobre el que li espera i suscita el seu interès a través d'una varietat
de recursos. La meta de la introducció és fer l'activitat atractiva i divertida
per als estudiants de tal manera que els interesse i mantinga aquest interès al
llarg de l'activitat. Els projectes han d'explicar-se als estudiants fent que
els temes siguen atractius, visualment interessants, semblen rellevants per a
ells a causa de les seues experiències passades o metes futures, importants per
les seues implicacions globals, urgents perquè necessiten una ràpida solució o
divertits ja que ells poden exercir un paper o realitzar alguna cosa.
·
Tasca, en aquest apartat es proporciona a l'alumne una
descripció formal d'alguna cosa realitzable i interessant que els estudiants
hauran d'haver dut a terme al final de la WebQuest. Açò podria ser un producte
tal com, una exposició verbal, una cinta de vídeo, construir una pàgina Web,
una presentació amb PowerPoint, o tal vegada una presentació verbal en la qual
puga ser capaç d'explicar un tema específic, un treball de creació, o qualsevol
altra activitat que requerisca que l'alumne processe i transforme informació
que ha arreplegat . Una WebQuest reeixida es pot utilitzar diverses vegades, bé
siga en aules diferents o en diferents anys escolars. Cada vegada l'activitat
pot ser modificada o redefinida i es pot desafiar als estudiants perquè
proposen alguna cosa que vaja més lluny, de tal manera, que siga més profunda
que les anteriors.
· Procés, en aquest apartat se
suggereixen els passos que els alumnes han de seguir per a completar la tasca,
i que poden incloure estratègies per a dividir la tasques en subtareas, descripció
dels papers o perspectives que els estudiants han d'adoptar,...el professor pot
també afegir orientacions sobre l'aprenentatge, o sobre processos de dinàmica
de grups tals com la forma de portar una sessió de tempesta d'idees ("brainstorming").
La descripció del procés hauria de ser breu i clara.
·
Avaluació, L'avaluació és una addició nova en el model de
les WebQuests. Els estàndards han de ser justs, clars, consistents i específics
per al conjunt de Tasques. Una forma d'avaluar el treball dels estudiants és
mitjançant una plantilla d'avaluació (Rubric en anglès).
En Eduteka podràs
trobar un estupend article sobre l'ocupació de les "plantilles
d'avaluació" també anomenades "Matrius de Valoració" per a
esbrinar com està aprenent l'alumne, com construir-les i exemples ja creats .
Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d'activitat es farà una descripció
del que es va a avaluar i de com es farà.
· Conclusió, finalment aquesta secció
proporciona l'oportunitat de resumir l'experiència i estimula la reflexió sobre
el procés de tal manera que estenga i generalitze l'après.
· Orientacions per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest
en classe.
Vídeo educatiu: elements d'una webquest.
Una webquest en 4 passos...
Why Use Webquest?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada