En els últims anys, la forma de
comunicar-se i d'interactuar dels usuaris d'Internet s'ha vist influenciada per
les xarxes socials. En essència, es tracta de pàgines web que agrupen a usuaris
units per interessos comuns. Són una eina fonamental per a mantenir el contacte
amb amics, familiars i companys en l'entorn personal. També permeten connectar
a persones amb interessos professionals similars, establir relacions laborals i
compartir coneixement i informació.
Són les xarxes socials una moda,
una tendència, una revolució...? Portals com Facebook, MySpace, Tuenti,
Twitter, Linkedin, etc. ens ofereixen la possibilitat d'interactuar i a més,
obrin la porta a la innovació didàctica. En aquest sentit, sembla innegable que
les xarxes socials afavoreixen, com a mínim, noves oportunitats d'aprenentatge,
sobretot si tenim en compte les teories que destaquen a l'alumne com a centre
del procés educatiu, participant activament i implicant-se, en lloc de ser un
mer receptor de la informació.
Algunes de les seues
característiques mes importants són:
· Són xarxes de relacions personals, també
anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació
i un sentit de pertinença i identitat social.
· Són grups de persones amb alguns
interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
· Existeix un cert sentit de pertinença a
un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un
llenguatge en un clima de confiança.
· Són llocs web que ofereixen serveis i
funcionalitats de comunicació diversos per a mantenir en contacte els usuaris
de la xarxa.
· Es basen en un programari especial que
integra nombroses funcions individuals: blocs, Wikis,…, en una mateixa
superfície.
· Exemples de xarxes socials: FACEBOOK,
TWITTER, MySPACE, NING, SECOND LIFE….
TIPUS DE XARXES SOCIALS.
TIPUS DE XARXES SOCIALS.
Tradicionalment la tecnologia ha tingut com a objectiu la satisfacció de
les necessitats de les persones i la societat en el seu conjunt. Actualment els
serveis globals de comunicació en la societat espanyola cobreixen gran part de
les necessitats i demandes bàsiques dels ciutadans i cada vegada més ciutadans
s'han familiaritzat amb les mateixes, no obstant açò, el contacte amb les noves
tecnologies ha suscitat en els individus noves perspectives, de tal manera que
en veure resoltes les necessitats bàsiques de comunicació, els usuaris cerquen
solucions de comunicació adaptades a les seues activitats particulars. Els
tipus son:
· Xarxes personals. Es componen de
centenars o milers d'usuaris en els quals cadascun té el seu petit “espai” amb
la seva informació. Facebook.
· Xarxes temàtiques. Solen centrar-se en
un tema en concret i proporcionen les funcionalitats necessàries per al mateix.
Per exemple, una xarxa de cinema.
· Xarxes professionals. Dedicades
exclusivament a l'àmbit laboral, en totes els seus vessants. Poden posar en
contacte a aquells que ofereixen treball amb els quals ho busquen. Linkedin (xarxa que esta prou bé per a trobar treball).
FACEBOOK
És la xarxa social més popular amb desenes de funcions i una
extensíssima col·lecció d'aplicacions personalitzades,pionera en el seu camp i
molt senzilla d'usar. Va nàixer en un campus universitari d'Harvard l'any 2004
amb la finalitat d'unir a alumnes i professors i es va estendre ràpidament fins
al seu ús obert a tothom en el 2006 amb l'única condició detenir més de 13 anys
i disposar d'una explica e-mail vàlida. Actualment té més de 200 milions
d'usuaris.
· Facebook és un lloc web de xarxes
socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes,
Dustin Moskovitzi Mark Zuckerberg.
· Originalment era un lloc per a
estudiants de la Universitat d'Harvard, però actualment està obert a qualsevol
persona que tingui un compte de correu electrònic.
· Disposa d’una llista d’amics i un grup
de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
· Existeix la possibilitat d’incloure
fotos i vídeos al mur.
Creació de pàgines de Facebook enfocades en l'educació:
1.- Crear pàgines on es fomente el desenvolupament col·lectiu
d'un tema en específic on intervinguen diferents persones, com a diferents
opinions i anècdotes sobra la temàtica de la pàgina.
2.- Mantenir informats a tots els seus integrants a través
d'actualitzacions d'estat de la pàgina.
3.- Instal·lar aplicacions que permeten l'ensenyament d'un
tema en específic com el són les diapositives.
4.- Instal·lar aplicacions per a la integració de Blogs a
través dels canals RSS que es considere d'acord amb la temàtica dels seus
integrants.
5.- utilitzar el potencial dels fòrums com a canals de
discussió i suport per als seus integrants.
6.- Crear pestanyes personalitzades a través de codi HTML per
a subscripció a butlletins setmanals sobra la temàtica de la pàgina de
Facebook.
7.- Utilitzar el potencial de les notes per a discutir i
compartir conceptes específics i d'aquesta manera poder conèixer les diferents
opinions dels seus integrants.
Utilitzar Diapositives dins de les pàgines de Facebook.
Enllaç a l'aplicació slideshare
TWITTER
És una aplicació web gratuïta de microblogging
que reuneix els avantatges dels blogs, les xarxes socials i la missatgeria
instantània. Aquesta nova forma de comunicació, permet als seus usuaris estar
en contacte en temps real amb persones del seu interès a través de missatges
breus de text als quals es denominen Updates (actualitzacions) o Tweets, per
mitjà d'una senzilla pregunta
· La xarxa permet manar missatges de text
pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es
mostren en la pàgina principal de l'usuari.
· Els usuaris poden subscriure's als
tweets d'altres usuaris.
· Per defecte, els missatges són públics,
podent difondre's privadament mostrant-los únicament aseguidors.
APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK
Les Noves Tecnologies
i, en concret, les xarxes socials, utilitzant-les adequadament i amb
responsabilitat, poden ser unes eines molt avantatjoses en la nostra vida
quotidiana. A més de Facebook existeixen moltes altres xarxes socials que
posseeixen les seues pròpies aplicacions que poden utilitzar-se perfectament en
l'àmbit educatiu. Una d'aqueixes altres xarxes socials és Twitter, utilitzada
per milions de persones a tot el món.
Canal de notícies en temps real
per a la comunitat educativa.
· Avís sobre la publicació de butlletins
informatius periòdics.
· Informacions de caràcter més oficial,
com beques, dates d'exàmens…
· Com agenda i recordatori d'esdeveniments
tals com reunions o trobades.
Establir un canal de notícies en
diferit mitjançant l'ús dels Widgets que permeten publicar la informació de
Twitter en les pàgines web, i establir una comunicació
bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum
de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.
Exemples
d’aplicacions educatives de Twitter:
Study Groups. És una
manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i
planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques, discutir
certs temes, establir horaris de les reunions.
Mathemathical
Formules .Amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el
mur dels teus amics amb formules matemàtiques, aquestes fórmules s'escriuen amb
la sintaxi de Làtex.
CiteMe. Amb
aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teves notes amb format de
WorldCat, el catàleg més gran del món.
BooksiRead. Pots
qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has
llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb
gustos similars.
Com podem observar el potencial de les xarxes socials en
l'educació, pot ser molt gran des del punt en què ho apliquem a les nostres
activitats quotidianes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada