Les TIC han arribat a ser un dels pilars bàsics de la societat i avui és necessari proporcionar al ciutadà una educació que tinga en compte aquesta realitat i la seua integració al currículum. Si ens preguntem “El perquè de les TIC en educació”, la resposta ens porta a considerar tres raons de pes.
No obstant açò, perquè un sistema educatiu pugi atendre aquestes demandes, els seus docents han de dissenyar, implementar i avaluar experiències d'aprenentatge enriquides amb TIC. En aquest sentit, sorgeix la necessitat de comptar amb orientacions que definisquen com és el perfil en relació al maneig de les TIC que hauria d'adquirir un professor en el seu procés de formació inicial en els centres universitaris. Aquesta preparació inicial permetria al futur docent integrar-se a l'escola, lloc on s'estén aquesta formació al llarg de la vida, i on actualment es demanda als docents un maneig de les TIC apropiat per a la seua pràctica laboral.
Sobre aquest tema, entitats tan reconegudes com a UNESCO i ISTE estableixen clarament els estàndards en TIC que han de demostrar els docents i els estàndards que han d'aconseguir els estudiants en el transcurs de la seua l'educació.
Estàndards Tic per als docents: (que hem d’ensenyar)
1. Facilitar i inspirar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
2. Dissenyar i desenvolupar experiències d'aprenentatge i avaluacions pròpies de l'era digital.
3. Modelar el treball i l'aprenentatge característics de l'era digital.
4. Promoure i exemplificar tant la ciutadania digital, com la responsabilitat.
5. Comprometre's amb el creixement professional i amb el lideratge.
Estàndards TIC per als alumnes: (que han d’adquirir)
1. Competents per a utilitzar tecnologies de la informació (TIC).
2. Cercadors, analitzadors i avaluadors d'informació.
3. Solucionadors de problemes i prenedors de decisions.
4. Usuaris creatius i eficaços d'eines de productivitat.
5. Comunicadors, col•laboradors, publicadors i productors.
6. Ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir a la societat.
Ací us presente un Power Point sobre els estàndards que presenta la UNESCO per a millorar i assegurar la qualitat de les TIC en l’educació.
El Model d'Integració de les TIC al currículum escolar consta de cinc eixos fonamentals que en concepte de la FGPU (Fundació Gabriel Piedrahita Uribe) ha d'atendre qualsevol Institució Educativa que vulga aconseguir transformacions significatives en l'ensenyament de les TIC i en la integració d'aquestes en els seus processos educatius. Presentem a continuació tant la gràfica del Model com la definició de cadascun dels eixos.
• Adreça Institucional: fa referència al lideratge administratiu, pedagògic i tècnic
requerit per part de les directives de la Institució Educativa i, als canvis necessaris
en la seua estructura i en la seua cultura organitzacional.
• Infraestructura TIC: atén els recursos tecnològics pròpiament dits: maquinari,
programari (sistema operatiu i altres aplicacions bàsiques), connectivitat i suport
tècnic.
• Coordinació i Docència TIC: tracta les funcions que han d'exercir dins de la
Institució tant el Coordinador Informàtic, com els docents d'aquesta assignatura.
• Docents d'altres Àrees: es refereix a les competència que aquests han de tenir
per a poder integrar les TIC en l'ensenyament de les seues matèries/assignatures.
• Recursos Digitals: atén la disponibilitat i correcta utilització de programari i
recursos Web.
Més informació sobre la FGPU (Fundació Gabriel Piedrahita Uribe)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada